Krátká trať, neboli middle je
nejtechničtější disciplína orientačního běhu a z toho vyplývá
i orientační technika a taktika vlastního závodu. Celá trať by měla
mít, a obvykle i má, vlastní filozofii. Kontroly, stavěné za objekty tak,
aby z náběhové strany nebyly vidět, nečekané změny směrů a také
často velmi extrémní terén. To vyžaduje maximální soustředění
závodníka na každý metr závodu, plynulé čtení mapy v souladu s celou
tratí, dokázat změnit tempo běhu a přizpůsobit se tak vlastním
technických schopnostem a maximálně eliminovat možnost chyby. Velmi
důležitá je práce s buzolou, protože nějen změny směrů, ale
i přesné náběhy do prostoru kontrol vyžaduje stoprocentní přesnost.
Závodník se musí snažit pochopit včas záměr stavitele a předvídat tak
situace, které mohou v průběhu závodu nastat.
Při závodu na krátké trati
je velmi důležitá nejen vlastní orientační technika, ale zejména se
kvalitě této techniky přizpůsobit i běžecky. Tedy důsledně kontrolovat
sebe samého a nepodlehnout pocitu uspokojení a dokonalosti. To se může stát
rozhodujícím faktorem porážky. Každý závodník, byť na různých
úrovních dokáže z mapy vyčíst podstatné detaily, které chápe a kterým
rozumí. Je jen otázkou, na kolik věří sám sobě a dokáže se na sebe a
svůj výkon soustředit.
Často se stává, že vědomí
o délce trati nutí závodníka k maximálnímu běžeckému výkonu. Pak ale
selhává vlastní technika a chybu zachraňují soupeři, kteří se pohybují
kolem nás. Pak už není ale výkon závodníka tím podstatným, situaci za
nás řeší soupeř a my se stáváme jen součástí jeho hry. Opravdu je
nutno se soustředit na sebe a na vlastní výkon. Ten při krátké trati
tvoří především velmi přesné čtení mapy, schopnost generalizovat
informace na podstatné a nepodstatné, udržení přesného směru za pomoci
buzoly a také přesný odhad vzdálenosti. Až po splnění těchto podmínek
rozhoduje běžecká forma.
Vlastní závod na krátké
trati je soubojem se sebou samým, se svou vlastní kázní, motivací a se
svým očekáváním. To vše musí závodník už dlouho před startem v sobě
potlačit a soustředit se především na sebe, své schopnosti a svůj výkon.
Dokázat se soustředit a maximálně koncentrovat na každou vteřinu závodu.
Být neustále v kontaktu s mapou a případný výpadek řešit ihned, včas
i za ceny zastavení a rychlého řešení vzniklé situace. Nezapomínat na
semafor – zelená v místech, které už jsou dostatečně nastudovány a
pochopeny, oranžová v místech, kdy se přechází do záchytných linií a
blíží se kontrola, červená v místech, kde už očekáváme kontrolu. Ta
se nehledá, ale razí.
Jestliže si uvědomíme, že žádnou chybu nelze běžecky dohnat, pak musíme akceptovat fakt, že trať je třeba jít bez chyby. To dokáže každý z nás, záleží jen na schopnosti přizpůsobit svoje tempo běhu své technice. Tak je tím, co rozhoduje závod.
První mapa představuje prostor MČR, další tři mapy pak prostory tréninků v neděli až ve středu v rámci soustředění.